Thuisonderwijs aan kleuters: iedere ouder die nu voor deze enorme uitdaging staat weet dat het alles behalve eenvoudig is. Thuisonderwijs is hoe dan ook niet makkelijk, ongeacht in welke doelgroep je kind valt. Maar kleuters zijn heel beweeglijk en hebben over het algemeen een korte concentratieboog dus met deze kleine helden is het een nog grotere uitdaging om het allemaal een beetje interessant en gezellig te houden. Vandaag heb ik daarom weer een aantal tips voor eenvoudige activiteiten die hier in huis een groot succes zijn.
Thuisonderwijs aan kleuters -Bewegend leren
Eerder deze week kon je al een uitgebreide blog lezen met handige tips voor bewegend leren. Deze tips waren vooral gericht op rekenen, maar eigenlijk kun je iedere activiteit en ontwikkelingsgebied in een bewegend leren jasje gieten.
Zo kreeg onze kleuter van school de opdracht ‘Hoe groeit een appelboom?’ . Hierbij moesten we tien plaatjes uitknippen waarop de verschillende groeistadia van een appelboom stonden afgebeeld. Nu zijn mijn kinderen eigenlijk altijd buiten en helpen ze heel veel in de tuin dus dit was erg simpel voor mijn zoon. Hij had er dan ook totaal geen zin in dus bedacht ik het volgende:
Ik schreef met krijt de cijfers van 1 tot en met 10 op de grond en liet hem vervolgens rennend de afbeeldingen één voor één naar de overkant brengen en op de goede plek leggen. Ineens was deze saaie opdracht een heel stuk leuker!
lees ook: rekenen met je lijf – praktische tips voor thuis
Thuisonderwijs aan kleuters – Fijne motoriek
De volgende dag was het weer hetzelfde verhaal. Alles was stom en na vijf minuten is het steevast ‘ben ik al klaar?’. Grote broer in groep 5 heeft erg veel huiswerk dus die moet ik ook helpen. Daarom mocht kleine broer iets kiezen uit zijn kastje.
In dit kastje liggen allerlei leermaterialen die hij mag gebruiken zoveel hij wil. Dit keer werd het schrijfschriftje gekozen. Een oefenschriftje met schrijfpatronen dat ik toevallig nog had liggen. Dit bleek echter nog heel erg moeilijk. Onze jongen is vrij grof in zijn motoriek en aan schrijven is hij duidelijk nog niet toe. Wat dan?
Kliederen maar!
Ineens bedacht ik me dat we vast nog wel scheerschuim in huis hadden. En gelukkig stond er nog een volle bus in de kast. Tijd om heerlijk te kliederen en zo tegelijkertijd te werken aan de motoriek (maar dat zeg je natuurlijk lekker niet tegen je kind).
Lees ook: ontdekkend leren met jonge kinderen
Het kneden met scheerschuim is een prachtige oefening voor de motorische ontwikkeling. Je zult zien dat je kind als vanzelf cirkels in het schuim gaat draaien. Eerst met de handen en daarna vaak met een of twee vingers. Zo zie je de bewegingen heel mooi ontwikkelen van grof naar fijn. Eventueel kun je nog gerichte opdrachten geven voor het tekenen van een bepaald patroon of het schrijven van letters of woorden, maar kinderen kunnen over het algemeen zelf geweldig goed met scheerschuim experimenteren.
Motoriek – schrijven met krijt
Wil je nog op een andere manier de motoriek van je kind stimuleren en je kind alvast voorbereiden op schrijven dan is werken met krijt ook een hele goede oefening. Bij voorkeur op een groot oppervlak zodat je kind nog grote bewegingen vanuit de onderarm kan maken en eventueel zelfs met twee handen tegelijk kan werken.
Deze opdracht kan eventueel ook op een ouderwets krijtbord dat tegen de muur hangt. Je kind kan dan gewoon staan en vanuit die houding de bewegingen maken met de armen voor zich uit.
Het tekenen met twee handen tegelijk is voor jonge kinderen vaak nog heel logisch. Kinderen tussen de twee en zes jaar bevinden zich in de symmetrische fase van de motorische ontwikkeling. Dit wil zeggen dat de ene lichaamshelft dezelfde beweging maakt als de andere. Pas vanaf ongeveer zes jaar naar de lateralisatiefase waarin ze in staat zijn om de ene lichaamshelft iets anders te laten doen dan de andere.
Experimenteren
Laat je kindje dus vooral vrij en laat hem of haar zoveel mogelijk experimenteren met verschillende materialen en structuren. Ook zand biedt veel mogelijkheden en is een heel mooi materiaal om de ontwikkeling van de motoriek te stimuleren. Laat je kind vooral vrij om met het materiaal te experimenteren en datgene te doen waar hij of zij behoefte aan heeft.
Op deze manier leg je weinig druk op en ervaart je kind de activiteiten als spel waardoor het leren leuk blijft en ook de sfeer in huis gezellig blijft.