Daar is ie weer: de voeldoos! Een jaar of zes geleden alweer geleden bedacht ik deze uitdagende activiteit in het thema herfst. De voeldoos is makkelijk te maken en op verschillende manieren en niveaus is in te zetten. Het is nog steeds een van mijn favorieten en altijd weer voor herhaling vatbaar! Ook dit jaar mogen mijn leerlingen er weer fijn mee aan de slag.
Wat heb je nodig?
Een (schoenen)doos – crêpepapier – droge blaadjes – herfstvruchten – lijm – takjes
Aan de slag
Het maken van de voeldoos is echt enorm simpel en eigenlijk ontzettend leuk, want je mag lekker buiten speuren naar mooie materialen om de doos mee te vullen. Een mooie taak waar je eigen kinderen gezellig bij kunnen helpen (zij zijn trouwens ook de ideale proefkonijnen om je activiteit mee te testen!).
De buitenkant
Om te beginnen beplak je de buitenkant van een schoenendoos met crêpepapier. De eerste keer dat ik hem maakte gebruikte ik rood, de tweede keer beige. Het is in elk geval mooi om een herfsttint te gebruiken om helemaal in het thema te blijven. Na het plakken maak je een gat in de deksel (let op: er moet een hand doorheen passen) en bekleed je de deksel vervolgens met wat takjes en blaadjes. Zo ziet de doos er heel leuk en sfeervol uit en wordt meteen duidelijk dat het om een herfst-/natuuractiviteit gaat.
De binnenkant
Hierna is het tijd voor de binnenkant. Je kunt de doos vullen met gedroogde bladeren. Dit ritselt lekker en het is natuurlijk op-en-top herfstachtig en geeft hetzelfde effect als wanneer de kinderen in het bos eikels en kastanjes zouden rapen. Tussen de blaadjes verstop je vervolgens allerlei moois dat je buiten hebt opgescharreld: eikels en hoedjes, kastanjes, notendoppen, schilletjes van een beukennoot, een kleine pompoen, lampionnetjes en ook helikoptertjes van de esdoorn kunnen erin. Deze zijn natuurlijk lastig te voelen, maar het hoeft niet altijd makkelijk te zijn. Als alles erin zit is de doos klaar voor gebruik!
De activiteiten
Handig is om de doos eerst in te zetten als kringactiviteit. Je kunt beginnen met het bekijken en benoemen van de vruchten en noten. Eventueel kunnen ze rondgaan zodat de kinderen eraan kunnen voelen. Als dit klaar is gaat alles in de doos en kan het spel beginnen. Een kind wordt geblinddoekt en mag iets uit de doos grabbelen. Het is de bedoeling dat het kind door te voelen raadt wat hij of zij in de hand heeft. Hierna mag de blinddoek af en wordt gekeken of het antwoord juist is. Kinderen vinden dit soort spellen over het algemeen erg leuk en de betrokkenheid is dan ook erg hoog.
Zelfstandige verwerking
Omdat het meestal te lang duurt om iedereen aan de beurt te laten komen bedacht ik er een activiteit bij die kinderen tijdens werktijd in tweetallen kunnen doen: een lottospel met de materialen uit de voeldoos. De werkwijze is vrijwel hetzelfde als in de kring: blinddoek voor of ogen dicht, voelen en raden. Vervolgens kijken wat je in je hand hebt en op wiens kaart het hoort. Wie als eerste zijn kaart vol heeft wint het spel. Als kinderen dit twee of misschien drie keer gespeeld hebben zijn ze meestal wel klaar dus zo kunnen in korte tijd veel kinderen aan de beurt komen.
Wat leren kinderen nu van een voeldoos?
Door deze herfstdoos leren kinderen uiteraard over de herfst en wat er in dit seizoen buiten allemaal te vinden is. Ze leren de benamingen van verschillende noten en vruchten en hoe deze eruit zien en aanvoelen. Daarnaast is deze activiteit natuurlijk heel goed voor de ontwikkeling van de tastzin. Ogen nemen tijdens ons leven een deel van de tast over en door het zicht uit te schakelen worden de receptoren in onder andere de vingers op scherp gezet. Kinderen maken zo kennis met verschillende structuren.
Met een voeldoos heb je uitdagende en waardevolle activiteit, te maken in ieder gewenst thema, die vooral ook zorgt voor heel veel plezier en gezelligheid!
Tip
Ook voor invallers is dit een hele leuke activiteit om bij je te hebben. Makkelijk te maken en je weet zeker dat je een tijdje vooruit kunt.
Lees ook: Herfst in groep 1-2; de rekenhoek
Mooie voorleesboeken voor de herfst: