Het gevoel moet bij mij nog komen na de vreemde tijd die we achter de rug hebben, maar het is toch echt bijna zomervakantie. Niet te geloven hoe snel het schooljaar voorbij is gegaan. Mijn eerste schooljaar waarin ik echt als helft van een duo medeverantwoordelijk was voor een groep. En wat heb ik genoten! Om het proces van het aanvankelijk lezen van zo dichtbij te mogen meemaken met onze kanjers is echt een feestje. Omdat wij een sbo school zijn gaan we langzamer door de stof en ronden we kern 6 komende week af. De laatste weken besteden we aan herhaling en daarom ging ik op zoek naar leuke werkvormen voor de leesles in groep 3.
Leesles in groep 3 – lekker naar buiten
Het is natuurlijk al vrijwel het hele voorjaar prachtig weer en de voorspellingen voor de komende weken zijn ook weer super. Ik ga daarom zoveel mogelijk met de klas naar buiten. Op donderdag ochtend heb ik een plaatjes gereserveerd op het bewegend leren plein en kunnen we dus altijd 45 minuten fijn buiten lezen of rekenen.
In mijn blog over bewegend leren tijdens de leesles kon je al lezen over het rennen met klanken en gebaren. Deze werkvorm ga ik de komende weken zeker inzetten. Zo komen alle aangeboden letters en klanken en de bijbehorende gebaren nog eens aan bod en kunnen we alles goed herhalen. Omdat er veel leerlingen met een TOS in mijn groep zitten zijn ondersteunende gebaren bij de klanken onmisbaar.
Coöperatief leren tijdens de leesles
Ook coöperatieve werkvormen zijn ontzettend leuk om in te zetten tijdens de leesles in groep 3 en heel handig voor herhaling én voor bewegend leren. Omdat je natuurlijk zelf bepaald met welke kern je wilt werken kun je iedere werkvorm bij elke kern toepassen. Zo kun je ook eenvoudig het niveau aanpassen om aan te sluiten bij de behoeftes van jouw leerlingen.
Bij juf Janneke kwam ik een aantal hele leuke ideeën rond het bewegend lezen tegen. Ik printte meteen haar woordrijtjes van kern 5 waarmee we de werkvorm Mix en ruil gaan doen. Ik ga dit buiten op het plein doen, maar dit kan natuurlijk ook eenvoudig in de klas. Wij hebben kern 5 de afgelopen tijd al herhaald, maar omdat de kinderen hier vooral veel thuis aan hebben gewerkt tijdens de Coronacrisis wil ik hier nog intensief mee aan de slag.
Leesles in groep 3 – creatief met dictee
Ook voor een dictee kun je tal van creatieve werkvormen bedenken. Mijn leerlingen zijn niet zo dol op dictee, maar door het eens op en andere manier aan te bieden kan ik ze toch enthousiasmeren.
Dictee met stoepkrijt
Allereerst kan het heel leuk zijn om buiten een dictee te doen. Deze week ga ik het eens proberen op het bewegend leren plein met stoepkrijt. je hoeft maar een beperkt aantal woorden aan te bieden en door de hoge betrokkenheid die dit soort werkvormen meestal oplevert heb je toch een hoog leerrendement. Neem zelf een krijtbordje of wisbordje mee zodat je steeds het aangeboden woord kunt opschrijven en aan de groep kunt tonen. Iedereen kijkt dan meteen zijn eigen dictee na.
Dictee in scheerschuim
Deze is wat lastiger en ik denk niet dat ik hem aan de hele klas ineens ga aanbieden, maar een keer je dictee mogen schrijven in scheerschuim is natuurlijk wel super tof. Ook hier kun je natuurlijk weer woorden uit iedere willekeurige kern aanbieden dus ook dit is een hele leuke werkvorm tijdens een herhalingsperiode.
Wandeldictee
Ook voor deze werkvorm kwam ik bij juf Janneke hele handige kaartjes tegen. Een wandeldictee kun je zowel in de klas als buiten aanbieden en is weer een hele andere, creatieve manier om kinderen met woorden en letters bezig te laten zijn. Ik heb dit nog niet eerder gedaan, maar een wandeldictee staat voor de komende weken alvast op de planning.
Goed voorbereid naar het volgende leerjaar
Met bovenstaande werkvormen hoop ik de aangeboden leerstof van het afgelopen jaar goed in te trainen bij onze leerlingen. Zo maken we de basis extra stevig en kunnen ze na de zomer goed voorbereid naar het volgende leerjaar.
Veel succes met de laatste loodjes!
Lees ook: spelenderwijs letters leren