De Gouden weken, een term die je de laatste tijd vaak voorbij kon zien komen op social media en die staat voor de eerste acht weken van het schooljaar. De periode tussen de zomer- en de herfstvakantie is heel belangrijk voor de groepsvorming. Voor onderlinge banden, respect, maar zeker ook het neerzetten van een duidelijke structuur in je groep. Als deze zaken in orde zijn ontstaat een veilig klimaat waarin kinderen ruimte hebben om te leren en zich te ontwikkelen.
Welkom
Hier begint het natuurlijk allemaal mee: een warm welkom voor alle kinderen in hun nieuwe klas. Soms zijn ze allemaal meeverhuisd naar het nieuwe schooljaar, soms ontstaat een hele nieuwe groep en bijna altijd ben jij als leerkracht nog (vrij) onbekend voor ze. Een eerste hartelijke begroeting en een uitnodigend lokaal zijn daarom essentieel voor een goede start.
In de zomervakantie werkten mij duo en ik enorm hard om ons lokaal op orde te krijgen. Vorig jaar was dit nog een kleuterlokaal en veel leerlingen zaten toen al bij mijn duo in de klas. Heel belangrijk dus om er nu een echt groep 3 lokaal van te maken.
Hoeken
Waar ik heel blij mee ben is onze leeshoek. Met de bank, een gezellige poster en inmiddels ook een raamtekening van Zoem de bij is dit echt een fijn hoekje geworden. De kinderen waren het van vorig jaar al gewend om hier af en toe te gaan zitten lezen en doen dit nog steeds graag. Door wat hoeken in te richten in je groep wordt het overzichtelijk en ook gewoon gezellig.
Kennismaken
Nu ik inmiddels al een tijdje bij deze school werk kende ik veel kinderen al van gezicht en zij mij ook, maar echt kennisgemaakt hadden we nog niet. Daarom nam ik op mijn eerste werkdag en eenvoudig spel mee voor in de kring. Met dit spel dat ik vond bij juf Marjan kun je in korte tijd een eerste kennismakingsronde doen. Iedereen komt aan de beurt en het ijs is meteen gebroken.
Regels en afspraken
Na het kennismaken is het natuurlijk ook tijd om afspraken te maken met elkaar. Hoe zorgen we er samen voor dat het fijn is in onze klas en dat we allemaal goed kunnen werken en spelen? Het geluk dat ik hierbij heb is dat mijn duo en onze parallel collega al een hele goede structuur hebben staan. De kinderen waren dit al gewend en gaan er nu vrij gemakkelijk weer in mee.
Binnen onze school maken wij gebruik van het lesmateriaal van Kwink. De eerste weken geven we dan ook lessen uit deze methode en de rest van het jaar staat maandelijks een gedragsregel centraal. Daarnaast hebben we in de kring afspraken voor onze groep gemaakt, deze regelmatig herhaald en ze door de kinderen laten uitbeelden. Hier maken we foto’s van die op de poster met afspraken worden geplakt. De poster hangt op de deur en zo kunnen we iedere dag weer even bekijken wat we ook alweer afgesproken hebben met elkaar.
Goede start
Hier in het zuiden is inmiddels de vierde schoolweek alweer van start en ik kijk echt met een heel goed gevoel terug op deze eerste periode. Het is voor mij de eerste keer dat ik de kans heb om echt een heel jaar een groep mee te draaien en ik vind het ontzettend leuk! Ik heb me echt moeten verdiepen in de gouden weken en wat ik dan zoal met de kinderen zou kunnend doen en het is de moeite meer dan waard. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dankzij deze fijne start een mooi schooljaar tegemoet gaan.
Tip: Bij juf Maike won ik een heel mooi uitgebreid Gouden weken lespakket. Hierin vindt je tips voor activiteiten vanaf dag 1, leuke werkvormen en energizers en materialen om te printen. Hier ga ik de komende weken eens mee aan de slag!
Lees ook: groep 3, structuur en regelmaat
uitgelichte foto: Aaron Burden via Unsplash