Alhoewel ik niet direct een voorstander ben van het werken met een methode bij kleuters ben ik toch erg blij dat ik dit schooljaar eens met Schatkist aan de slag mag. Alleen al Pompom en Loeloe maken het werken met deze methode meer dan de moeite waard. Onze kleuters zijn dol op de poppen en ook vriendje Zoem zorgt altijd weer voor heel veel plezier in de klas. Naast de handleiding, die wij gebruiken als inspiratiebron en niet als leidraad, bedenk ik graag zelf activiteiten die natuurlijk aansluiten bij de bijzondere doelgroep waar ik mee werk. Vandaag laat ik je zien hoe wij het anker Start vormgeven in onze klas.
Ik ben Pompom
Natuurlijk is de kennismaking met Pompom een van de belangrijkste onderdelen van het anker Start en de eerste weken op school. Pompom vormt de rode draad door de methode en helpt de kleuters bij het spelen, leren en ontdekken dus deze kennismaking wilde ik echt goed neerzetten.
In het anker Start wordt veel aandacht besteed aan lichaamsdelen. Hoe zie je eruit? Hoe zien andere kinderen eruit? Waar zitten alle lichaamsdelen? Wat hoort er bij een gezicht? enzovoort. Onderstaande knutselactiviteit past dan ook perfect binnen de eerste schoolweken. Niet alleen bekijken de kinderen Pompom nog eens goed, tijdens het knutselen kun je ook samen nog eens alle onderdelen van het gezicht benoemen en bekijken waar deze zich bevinden. Twee vliegen in een klap dus!
Tips voor observatie
Uit deze op het oog eenvoudige activiteit kun je als leerkracht al veel afleiden. Allereerst bekijk je de woordenschat van de kinderen. Kunnen zij de diverse onderdelen van het gezicht benoemen? Om hun lichaamsbesef in kaart te brengen vraag je ze ook om de onderdelen bij zichzelf aan te wijzen. en zien ze er net zo uit als Pompom, of toch een beetje anders?
Daarnaast is het maken van deze schattige Pompom een prachtige oefening voor het knippen (wat jongste kleuters overigens nog niet direct hoeven te beheersen) en het plakken. Niet teveel lijm aan je kwastje doen en je kwastje afvegen aan het potje kan al heel lastig zijn!
Ik voerde de activiteit steeds uit met twee kinderen tegelijk zodat ik voldoende tijd had om te begeleiden en observeren. Zo had ik na een week al heel veel informatie over onze klas.
Spelen met schatten
In het anker Start staan zoals je misschien al weet de schatten van Pompom centraal. Pompom krijgt schatten cadeau en vindt samen met Loeloe prachtige schatten op de zolder van oma. OP zoek naar een geschikte kringactiviteit die aansluit bij het niveau van onze kleuters bedacht ik me dat we met de schelpen van Pompom al een heleboel konden doen. Ik hoefde alleen nog een doek uit de keuken te halen en een geweldig leuke, leerzame kringactiviteit was geboren!
Allereerst werden de schelpen met elkaar vergeleken op uiterlijke kenmerken. Zijn ze allemaal hetzelfde? Wat is er anders? Je komt dan uit bij kleur, vorm, wel of geen stekels en het formaat. Vervolgens hebben we gekeken welke schelp de grootste was en welke de kleinste. Daarna was het tijd om de schelpen te ordenen van groot naar klein.
Tips voor observatie
In deze korte activiteit, die nauwelijks voorbereiding nodig heeft komen een heleboel rekenkundige begrippen en vaardigheden aan bod. Je praat over groot en klein, de kleinste en de grootste en kinderen kunnen de schelpen sorteren op vorm of formaat. Daarnaast worden de schelpen natuurlijk geteld. Een rijke activiteit die jou als leerkracht een uitgebreid inkijkje geeft in het niveau en de onderwijsbehoeften van jouw leerlingen.
Naar buiten!
Een super fijn extraatje bij Schatkist is de vakkendobbelsteen. Hiermee kun je heel eenvoudig beweegactiviteiten organiseren. Heb je voldoende ruimte dan kan dit natuurlijk in de klas, maar nog fijner is het om even heerlijk naar buiten te gaan.
In onze dobbelsteen zitten momenteel de Schatkistkaarten ‘bewegingen’. Ik heb er een aantal uitgekozen dus niet per se de nummers 1 t/m 6 gebruikt. Na een ochtend hard werken was het voor onze kleuters echt tijd voor beweging en dus namen we de dobbelsteen mee naar buiten. Ik zet de kinderen altijd neer op de groene lijn en heb eerste gezorgd voor voldoende tussenruimte en duidelijke afspraken.
Daarna mochten ze om beurten dobbelen en gingen we bewegend naar de groene lijn aan de overkant. Naar aanleiding van de schatkistkaarten bedachten we vervolgens allerlei dieren die we na konden doen en liepen we stampend als olifanten en trippelend als muisjes tussen de lijnen heen en weer. Simpel, maar effectief en erg leuk!
Tips voor observatie
Aan beweegactiviteiten kun je als leerkracht veel aflezen. Je krijgt ene beeld van het evenwicht van leerlingen en ziet of zij zich soepel bewegen. De een is op handen en voeten binnen no-time aan de overkant, de ander is heel voorzichtig en doet het op zijn gemak. Allemaal goed natuurlijk, maar heel waardevol om te noteren.
Lees ook: kennismaken met de basisschool – tips voor mooie (prenten)boeken.
Heb jij ook nog leuke tips voor het anker Start? Deel ze gerust in de reacties of via de mail.