Het thema eten en drinken is bij ons een jaarlijks terugkerend gebeuren. Soms in het najaar, soms in het voorjaar, maar dit thema blijft ontzettend veelzijdig en leuk. Ook dit schooljaar zijn we er weer mee aan de slag gegaan en deden we weer een aantal hele leuke activiteiten. De uitdaging is om dan steeds net weer wat anders te vinden en doen dan de vorige keer en dat is zeker weer gelukt! In deze blog een overzicht van creatieve opdrachten en spel bij mij in de klas.
Thema eten en drinken – knutselen
Wie even online zoekt komt een heleboel toffe knutsel ideeën bij dit thema tegen. Procesgericht werken heeft in principe de voorkeur, maar dat wil niet zeggen dat je niet met alle kinderen hetzelfde werkje kunt maken. Hou goed voor ogen dat het om de uitvoering gaat, om de weg er naartoe en dat je aan het resultaat zeker mag zien dat een kind zoveel mogelijk zelf gedaan heeft.
- Vouwen
Wie mij al langer volgt heeft door de jaren heen al heel wat vouwwerkjes voorbij zien komen. Ik blijf dit ontzettend leuk vinden om te doen en het is voor kleuters ontzettend leerzaam. Omdat we dit keer zestien vierkantjes gingen vouwen deed ik deze opdracht enkel met de groep twee leerlingen van wie een aantal dit al goed zelfstandig kan.
Lees ook: vouwen met jonge kinderen
De groep één leerlingen gingen intussen onder leiding van mijn stagiaire aan de slag met scheuren van crêpepapier en het rollen van propjes. Een goede oefening voor de fijne motoriek.
Het vrolijke resultaat mag er wezen! En aan de appels is duidelijk te zien dat kinderen zelfstandig hebben gewerkt en dat de een het wat beter in de vingers heeft dan de ander. Geen probleem, het was weer een goede les en de kinderen zijn een ervaring rijker.
- Knippen/scheuren en plakken
Knippen en plakken blijven een flinke uitdaging voor mijn leerlingen en deze onderdelen komen dan ook heel geregeld terug tijdens werklessen. Dit keer besloot ik om met alle leerlingen pizza’s te gaan maken en zat de differentiatie erin dat groep een stukjes mocht scheuren en dat de groep twee leerlingen ze moesten knippen.
We hebben natuurlijk eerst besproken wat er allemaal op een pizza kan liggen en welke kleur dat dan heeft. Zo hebben we samen gekozen welke kleuren we zouden gebruiken om ons werkje op een echte pizza te laten lijken. Het was even doorzetten, maar ook hier weer fijne resultaten en een waardevol proces voor iedere leerling.
Spelen
Natuurlijk werd er ook binnen dit thema weer volop gespeeld. Mijn collega’s en ik kozen voor een restaurant in combinatie met een supermarkt. Een combi die we al eens eerder maakten en die altijd heel enthousiast ontvangen wordt.
Hoeken worden bij ons altijd geïntroduceerd door middel van een toneelstukje. Wij spelen met hulp van de kinderen voor wat je zoal in een restaurant of supermarkt doet. Wie werken er? Wie komen er naartoe? Wat doen die mensen allemaal en hoe noem je ze? Vervolgens mogen de kinderen de hoeken zelf gaan ontdekken. In het restaurant zijn heel wat pizza’s gebakken en soepjes gekookt!
Een tip is wel om niet teveel materialen in de hoek te leggen. Wij hebben er al snel materiaal uitgehaald. Menukaarten, borden en bestek voor vier personen en het eten dat daadwerkelijk op de kaart staat zijn meer dan voldoende. Op deze manier houden de kleuters overzicht en wordt het geen puinhoop.
Nog meer eten en drinken
Ik heb weer enorm genoten van dit geweldige thema. Zo zeer zelfs dat je binnenkort nog een artikel rond het thema eten en drinken kunt lezen waarin ik je een aantal woordenschat activiteiten laat zien.
Ik ben ook heel benieuwd wat jou ultieme tip voor dit thema is? Deel hem in de reacties!