Kijkje in groep 3 – tips voor het vormgeven van je leescircuit

Omdat jullie mijn artikelen over school en dan met name over het leesonderwijs zo enorm enthousiast lezen met zijn allen leek het me leuk om jullie regelmatig mee te nemen op mijn ontdekkingsreis in groep 3. Met dit leerjaar heb ik verreweg de meeste ervaring, maar ook voor mij blijft het steeds weer zoeken naar de juiste werkvormen en structuren. Je hebt altijd te maken met verschillende niveaus in je groep en een circuit kan helpen om ervoor te zorgen dat alle kinderen op hun eigen niveau kunnen werken en dat jij als leerkracht ze allemaal individueel aandacht kan geven. Vandaag vertel ik je welke afwegingen wij maken voor het indelen van de leerlingen en hoe wij structuur creëren zodat het circuit soepel loopt.

Werken in circuitvorm – wat is het?

Als je werkt met een circuit (wat ook heel gemakkelijk bij andere vakken kan) werk je met een doorschuifsysteem met vaste taken die door alle kinderen worden uitgevoerd. Het is dus een heel fijn model om taken die je door alle kinderen wilt laten maken in te verwerken. Soms wil je kinderen vrij laten kiezen en soms wil je ze allemaal hetzelfde laten doen om te kijken waar ze staan. Dat kan met een circuit dus vrij gemakkelijk.

Het vormgeven van een circuit vergt behoorlijk wat aandacht en creativiteit, maar als het eenmaal loopt werkt het ontzettend fijn en kun je in een kort tijdsbestek veel met de kinderen doen. Om te zorgen dat het voor zowel jezelf als de kinderen overzichtelijk blijft moet er allereerst een duidelijke structuur zijn zodat iedereen weet wat hij moet doen.

Structuur

De eerste weken van het schooljaar besteden wij op onze sbo school, net als iedereen denk ik, vooral heel veel aandacht aan groepsvorming en de gedragsregels binnen de school en de groep. Zeker in groep 3 moeten kinderen ook gaan wennen aan een nieuwe manier van werken. Wij willen zoveel mogelijk gebruik maken van spelend en bewegend leren, maar toch zullen ze ook regelmatig aan hun tafel moeten zitten en moeten werken op papier. Een grote overgang, maar als je deze goed neerzet en de kinderen goed begeleid kun je het ze zeker wat makkelijker maken. In deze periode kun je ook het circuit introduceren zodat je hier de rest van het schooljaar profijt van hebt.

Zoem zoem zoem

Wat ik zelf erg fijn vind is om Zoem, de mascotte van leesmethode Veilig leren lezen veelvuldig terug te laten komen in de klas. Dit zorgt voor herkenbaarheid en samenhang en daardoor voor duidelijkheid.

Bij ‘de juf deelt’ vond ik hele fijne planbordkaartjes (die je eigenlijk overal voor kunt gebruiken) en mooie kaarten om taken te verdelen in de klas. De kleine kaartjes zijn onwijs handig voor je leescircuit want hiermee kun je ofwel de kinderen, ofwel de groepjes ofwel de taken nummeren. Net wat voor jou het beste werkt.

Het circuit

Zelf koos ik ervoor om de werkjes in het circuit te nummeren. We werken met twintig kinderen in groepjes van drie of vier. Je zou dus zes werkjes per week kunnen nemen en dan op maandag, dinsdag en donderdag een circuit van twee rondes kunnen doen. Je hangt op maandag alle werkjes op met het nummer erbij. De namen van de kinderen hang je per groepje achter een werkje en deze schuif je de rest van de week door. Na zes rondes heeft iedereen alle werkjes gedaan en de volgende week maak je een nieuw circuit.

Planbord

Waar ik zelf heel blij mee ben is het planbord van de oude versie van Veilig Leren lezen. Dit kan nog prima gebruikt worden voor het circuit en in plaats van geprinte foto’s zoals hierboven gebruiken we nu de prachtige magnetische kaartjes die hierbij horen. Zo ziet het er allemaal heel netjes en overzichtelijk uit wat absoluut bijdraagt aan duidelijkheid voor de kinderen. Ik hou sowieso niet van weggooien dus ook oude materialen kunnen wat mij betreft altijd nog prima dienst doen.

Wennen

Werken in een circuit is voor onze kinderen ontzettend wennen. En ook als leerkracht moet je echt even zoeken naar de juiste vorm, maar je merkt al snel dat er logica in komt en dat het dan echt soepel gaat lopen. Als de kinderen de structuur eenmaal begrijpen kunnen ze eenvoudig zelf wisselen en kost je circuit veel minder tijd. Ik denk dat het een heel effectief middel is om kinderen actief te houden en tegelijkertijd ruimte te creëren om kinderen individueel te begeleiden.

Heb je zelf handige tips? Deel ze vooral in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *