Je lesdoel inzichtelijk maken, ik had er tot nu toe altijd best moeite mee. Op de een of andere manier vind ik het zo gekunsteld klinken om te zeggen ‘vandaag leren jullie…’, maar het kan gelukkig ook op een meer natuurlijke manier. Vandaag laat ik je zien hoe onze leeslessen er meestal uitzien en hoe ik heel eenvoudig het lesdoel laat zien en benoem naar de kinderen.
Waarom doelen benoemen?
Zoals ik al zei leek het mij nooit zo heel zinvol, zelfs een beetje overdreven, om naar kinderen toe het lesdoel te benoemen. Zeker bij hele jonge kinderen kun je je afvragen of zij moeten weten dat ze doelgericht aan het leren zijn. Als je werkt met spelenderwijs leren wil je ze juist ongemerkt laten leren en ontwikkelen. Toch kan het benoemen en zichtbaar maken van je lesdoel absoluut nuttig zijn. Ook in mijn groep hoor ik soms al ‘Ik ga dat niet doen’. Of ‘Daar heb ik geen zin in, ik doe niet mee’. Uitspreken dat kinderen iets gaan leren, een vaardigheid of kennis die zo voor heel veel dingen kunnen gebruiken, kan dan net dat beetje motivatie geven om ze tóch aan het werk te krijgen. Niets zo irritant als je het gevoel hebt doelloos bezig te zijn en je tijd beter had kunnen besteden, dat herkennen we waarschijnlijk allemaal.
Doelkaartjes
Sinds ik weer voor de klas sta volg ik de super handige Facebook groep ‘Veilig leren lezen kim versie‘. Een groep die beheerd wordt door de uitgever en waarin je heel gemakkelijk contact met de afdeling Webcare van Zwijsen kunt leggen om vragen te stellen. Super handig als je snel een antwoord nodig hebt!
In deze groep worden door enthousiaste collega’s ook heel veel handige tips, ervaringen en documenten gedeeld. Zoem de bij en andere materialen bij de methode zijn beschermd dor copyright dus je kunt niet zomaar alles delen, maar er is wel een juf die geweldig handige kaartjes heeft gemaakt waar per kern steeds je lesdoel op staat. Met de nieuwe letters of belangrijke symbolen erbij.
Samen met de kinderen
Wat ik heb gedaan is de kaartjes printen. Ze zijn dan wel heel klein, maar omdat de kinderen ze nu nog niet zelf kunnen lezen moet je ze toch vertellen wat erop staat. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ze op het digibord te laten zien. Ook dan zul je voor de meeste kinderen bij de start van groep 3 nog moeten vertellen wat erop staat.
Ik hang mijn kaartje altijd bij de daglijn boven het pictogram van de leesles. Hier gebruik ik ook het oude planbordkaartje van het werkboek bij en noteer welke bladzijdes de kinderen deze les gaan maken. Zo heb je al je informatie heel eenvoudig en snel bij elkaar en leren kinderen zelfstandig te kijken wat er van ze verwacht wordt en waar ze aan werken.
Evalueren
Wat er natuurlijk ook bij hoort (en wat ik ook weleens vergeet 😉 ) is het evalueren van je lesdoel. Na afloop van de les is het heel zinvol om met de kinderen kort terug te kijken. Als je een methode volgt heeft iedereen aan het doel gewerkt dus dat is alvast gelukt. Maar was het moeilijk? Moeten we hier nog vaker aan werken? Natuurlijk zie je dit zelf ook wanneer je het werk nakijkt, maar het is heel goed om de kinderen hierover te laten nadenken en te laten bedenken wat zij nodig hebben. Kan ik dit al, of wil ik hier vaker mee oefenen? Een mooie oefening is zelfreflectie!
Ik ben ook altijd erg benieuwd hoe andere leerkrachten hiermee omgaan. Heb jij een onwijs handige tip om doelen inzichtelijk te maken? Of een super fijne manier van evalueren? Laat het weten in de reacties!
Lees ook: Kijkje in groep 3, tips voor het vormgeven van je leescircuit