Inmiddels gaan we alweer week twee van de schoolsluiting in. Ik hoop dat je inmiddels je draai een beetje hebt gevonden en dat ook de kinderen een beetje aan de nieuwe situatie beginnen te wennen. Als ik heel eerlijk ben was de eerste week hier een rommeltje. Ik werk op school waar we dus ook een nieuwe vorm voor moesten vinden, ik probeer Letters & spetters zo goed mogelijk draaiende te houden en intussen ben ik gewoon ontzettend bezorgd en bang. Voor ons allemaal was het hoognodig dat er wat structuur en rust kwam en vandaag laat ik je zien hoe ik dit de komende week probeer vorm te geven.
Thuisonderwijs – een eigen plekje
Allereerst bedacht ik me donderdag dat we echt dringend allemaal een eigen plekje nodig hebben. Oudste heeft een bureau in zijn slaapkamer, maar hij is niet graag alleen en als ze allebei met schoolwerk bezig zijn is dat ook niet praktisch. Gelukkig zijn wij niet zo van het weggooien en had ik voor allebei een los tafeltje van Ikea. Het witte tafeltje stond er al en heb ik leeggeruimd zodat er werkruimte voor onze kleuter ontstond:
Voor onze oudste had ik hetzelfde tafeltje nog in een bruine versie en er was nog een mooi hoekje vrij zodat ze nu dicht bij elkaar in de woonkamer kunnen werken en ik ze allebei kan begeleiden.
Dagritme
Behalve een eigen plekje is een vast dagritme toch ook wel erg fijn. Van school kregen de kinderen hun weektaak, maar hoe je die verdeelt over de dag moet je natuurlijk zelf invullen. Ik kwam er de eerste week niet aan toe om een vast dagritme op te zetten, maar voor de komende week ziet ons schema er als volgt uit:
Ook nog redelijk globaal, maar ik heb nog zoveel ideeën die ik concreet moet uitwerken dat er vast nog een betere invulling komt. Nu staan de werktijden in elk geval vast en weten we allemaal enigszins waar we aan toe zijn. Ik verwacht ook nog wel dat de weektaak van school uitgebreider gaat worden waardoor we daar misschien meer tijd mee kwijt zijn dan de afgelopen week het geval was.
Muziekles houdt in dit geval ook in dat ik met oudste ga oefenen met zijn keyboard en dat we ons verdiepen in het notenschrift. Techniek is wat mij betreft heel vrij. De jongens zijn momenteel druk aan het timmeren in de tuin en ook dat mogen ze wat mij betreft in de middagen gewoon doen. De afspraak die we nu hebben is dat we in elk geval zorgen dat gamen en televisie kijken echt voor buiten de schooltijden is en dat we de rest van de dag zinvol invullen met elkaar.
Dagritmekaarten
Nog beter is het misschien wel om met dagritmekaarten te werken. Ik heb zelf nog een enorme hoeveelheid picto’s liggen die ik gebruikte toen onze oudste een kleuter was, maar ik heb geen magneetbord meer liggen om ze op te hangen. Mocht blijken dat de kinderen hier behoefte aan hebben dan ga ik dit de komende week ook nog regelen.
Lees ook: structuur – het hoe en waarom van dagritmekaarten
Ontspanning
En zo komen we stapje voor stapje steeds dichter bij een gestructureerde en productieve dag waarop we allemaal ons werk kunnen doen en er genoeg tijd is voor ontspanning. Want ik denk dat we dat laatste in deze spannende tijden zeker niet moeten vergeten.
Benieuwd welke keuzewerkjes mijn kinderen hebben? En wat ik bijvoorbeeld heb bedacht voor techniek? Dat vertel ik je deze week in een nieuw artikel.
Heb je zelf nog handige tips die echt iedere ouder zou moeten weten? Deel ze in een reactie of onder dit artikel op mijn Facebook pagina.