Het thema Kunst is een populair thema in menig kleutergroep. Ook wij gingen dit schooljaar met dit creatieve en kleurrijke thema aan de slag. Ontdekken en experimenteren met spiegels hoort hier wat mij betreft ook bij en in het verlengde daarvan liet ik onze kleuters een zelfportret maken. Een veelzijdige opdracht waar heel veel in zit. Ik kon alleen geen geschikte kleurplaat vinden voor het portret dus maakte ik er zelf een. En die deel ik natuurlijk graag met jullie.
Thema Kunst – in de spiegel
Zoals gezegd horen kunst en spiegels onlosmakelijk bij elkaar. Een spiegel heeft iets magisch en in het thema Kunst bij Schatkist komen spiegels regelmatig terug. Pompom kijkt in de spiegel en ziet zichzelf en als je een spiegel draait kun je van alles zien. Mijn kleuters gingen enthousiast aan de slag om de magie van de spiegel te ontdekken.
Ook met logiblocs kun je heel goed spiegelen. Kinderen leggen een compositie op tafel en bekijken deze vervolgens in de spiegel. Wat zien ze? Wat gebeurt er met de blokken? Je ziet ze ineens allemaal twee keer. Lukt het ook om dit spiegelbeeld te leggen? Een uitdagend opdracht die veel vraagt van het ruimtelijk inzicht en logisch redeneren.
Zelfportret
Als je dan toch met spiegels bezig bent moet je natuurlijk ook jezelf uitgebreid bekijken. Onder begeleiding van onze onderwijsassistent gingen de kleuters in kleine groepjes aan de slag. Bekijk en benoem eerst samen de belangrijkste onderdelen van het gezicht. Op deze manier worden kinderen zich bewust van hun lichaam en heb je meteen een mooie woordenschatactiviteit te pakken.
Vervolgens mogen kinderen aan de slag om zichzelf zo goed mogelijk na te tekenen. Let er hierbij op dat de onderdelen die benoemd zijn ook daadwerkelijk in de tekening terugkomen. Ogen, neus en mond moeten aanwezig zijn. Haren worden vaak ook getekend en oudere kinderen kunnen ook al oren, wenkbrauwen en misschien zelfs wimpers weergeven. Doet een kind dit nog niet dan is dat niet erg. Kinderen van 4 en 5 jaar oud zitten nog in de zogenaamde herkenbaarheidsfase waarin zij veel krabbelen en koppoters tekenen. Helemaal goed dus als een kleuter dit laat zien.
Letters oefenen
Op het werkblad dat ik gebruikte en dat je hier gratis kunt downloaden heb ik bewust ruimte toegevoegd voor de naam. Het vak is groot genoeg om kinderen met letterstempels hun naam te laten stempelen en zo lijkt het op een officieel portret. Hier kun je uiteindelijk een prachtige portretgalerij voor je museum van maken en zo neem je ook meteen letterkennis mee in je activiteit.
Patronen
Tot slot kun je het portret op een gekleurd vel plakken zodat een lijst ontstaat. Kinderen kunnen deze naar eigen inzicht versieren met plakfiguren. Groep 2 kreeg bij mij de opdracht om een patroon te leggen. Ook weer een mooie rekenopdracht die het logisch inzicht stimuleert.
Compleet
Je ziet, het maken van een zelfportret kan veel aspecten van de ontwikkeling omvatten en je kunt er diverse ontwikkelingsgebieden mee stimuleren. Het is een opdracht binnen een vaststaand kader, maar met toch voldoende ruimte voor eigen inbreng en waar kinderen op hun eigen niveau mee bezig kunnen zijn. Ik ben benieuwd wat je van de download vind en resultaten mogen natuurlijk altijd gedeeld worden. Veel plezier met je kleine kunstenaars!
Lees ook: Ontdekkend leren – doppen en deksels