Twee jaar geleden alweer kreeg ik de uitdaging om een half jaar lang twee dagen per week les te geven aan een pittige groep 7/8. En dat het pittig was kan gezegd worden! Het was moeilijk om een band met de groep op te bouwen en ook het motiveren en enthousiasmeren van een aantal leerlingen viel niet mee. Tot we bij natuur & techniek het thema ‘botten’ behandelden en ik het idee kreeg om hieraan vast een klein projectje te koppelen rondom het uitpluizen van braakballen.
Braakballen pluizen – Materialen
Braakballen pluizen doe je natuurlijk niet zomaar even. Ze zelf vinden is écht een enorme uitdaging, maar gelukkig zijn ze ook te bestellen. Ik kocht de braakballen en overige materialen voor dit spannende avontuur bij de Zoogdiervereniging. Hier bestel je een uitgebreid Uilen & muizen CSI pakket dat er heel aantrekkelijk uitziet en perfect te gebruiken is in de klas.
Ik vulde dit aan met voor ieder duo een loepje, een prikker (dit kan ook een prikpen zijn) en oude tandenborstels om de vondsten mee schoon te poetsen. Dit alles stelde in mooi uit in de klas waardoor de nieuwsgierigheid van de leerlingen meteen geprikkeld werd.
Aan de slag
De activiteit bleek een schot in de roos! Zodra de kinderen wisten wat we gingen doen en alle materialen zagen liggen konden de meesten niet wachten om aan de slag te gaan. Sommigen vonden het eerst nog wat vreemd en soms zelfs vies, maar daar waren ze binnen de kortste keren allemaal overheen. Ik heb zelden een groep zo lang achter elkaar zo enthousiast en gemotiveerd zien werken! Wat hebben we genoten; de kinderen van deze rijke en uitdagende les en ik van hun enorme enthousiasme en verwondering. “Juf, kom eens kijken! Wij hebben een schedel!” “Kijk dan, een kaak!”
Ze vielen van de ene verbazing in de andere en waren enorm gefascineerd door wat er allemaal uit die kleine braakballen tevoorschijn kwam.
Speuren maar
Waar de een genoot van het uitpluizen van een braakbal vond de ander het prettiger om de botjes te sorteren of om aan de hand van de zoekkaart en de computer de gevonden botten te determineren. Wat een stuk kaak of een complete schedel vinden is gaaf, maar te weten van welk dier het geweest is maakt het nóg boeiender.
Tentoonstelling
Na afloop van het pluizen en speuren werden de botten, voorzien van afkomst verzameld op zwart karton en vervolgens uitgestald in sigarenkistjes. Zo ontstond ons eigen bottenmuseum, een mooie gelegenheid om ouders uit te nodigen in de klas en ze mee te laten genieten van alle ontdekkingen.
Ik herhaalde dezelfde les vorig schooljaar in groep 5 en hier waren de reacties al even uitbundig. Kinderen smullen ervan om zelf ontdekkingen te kunnen doen en actief bezig te zijn. Wat mij betreft is een les braakballen pluizen een perfect voorbeeld van hoe natuuronderwijs bedoeld is: de natuur de klas in halen en kinderen zelf laten handelen en ontdekken. Meer betrokken kunnen ze haast niet zijn en ieder pikt datgene eruit wat hem of haar aanspreekt. Een activiteit die alle kinderen nog heel lang bijblijft!
Benodigdheden:
Braakballen – vergrootglazen- pincetten – borsteltjes/oude tandenborstels – oude kranten (als onderleggers) – eventueel rubberen handschoentjes (de braakballen kunnen gewoon met de blote hand behandeld worden)
Voor tentoonstelling:
lijm – zwart karton- witte potloden – sigarenkistjes of andere houten bakjes
Weer natuur in de klas? Op de website van NationalGeographic kids is allerlei informatie te vinden en kunnen kinderen filmpjes kijken en spelletjes spelen over het dierenrijk en de natuur (wel in het Engels).
Lees ook: Tips voor online museumbezoek
Ooh watis dat gaaf zo’n csi pakket zou Quinten zijn klas super vinden, hij gaat naar een jenaplanschool en het motto is dus met alles leren uit de praktijk dus dit zou er perfect bij passen.