Eerder gaf ik je al tips voor het inrichten van een uitdagende rekenhoek in het thema herfst. De les die ik je in dit artikel ga laten zien is prima geschikt als onderdeel van de rekenhoek, maar kan ook heel goed als op zichzelf staande activiteit, met natuurlijk weer een introductie in de kring. Kijk je mee hoe mijn kleuters op ontdekking gingen met natuurlijke materialen?
Zoals ik in het artikel over de rekenhoek al aangaf is het natuurlijk heel belangrijk dat een les, behalve dat hij uitdagend is en heel erg leuk, ook een doel heeft. In deze les, waarin we onder andere aan de slag gingen met meten en vergelijken, komen de volgende SLO doelen op rekengebied aan bod:
Omgaan met hoeveelheden: vergelijken van kleine hoeveelheden op het oog, omgaan met hoeveelheidsbegrippen – nadenken over begrippen als ‘veel’ en ‘weinig’.
Omgaan met getallen: hoeveelheden tot ten minste 10 kunnen tellen en weergeven.
Meten – gewicht: wegen van verschillende voorwerpen – samen onderzoeken: wat is zwaar, wat is heel zwaar, wat is lichter en deze begrippen leren herkennen – begrijpen dat gewicht niet een op een samenvalt met omvang.
Inleiding – samen in de kring
We startten ook deze les weer in de kring waar we samen kijken wat de juf allemaal heeft meegebracht: een heleboel maïskorrels en walnoten en een weegschaal.
Wat zouden we daar nu toch mee kunnen doen? Eerst bespreken we wat een weegschaal is en waar hij voor dient Vervolgens gaan we in de kring alvast wat wegen. Laat de kinderen eerst bedenken wat zwaarder zal zijn: een noot, of een maïskorrel. Natuurlijk kun je uit je herfsthoek ook eikels, kastanjes, dennenappels en pompoenen nemen om te wegen en vergelijken.
Verwerking – wegen maar!
Na deze eerste aanzet in de kring kunnen kinderen zelfstandig met de materialen aan de slag. In mijn geval konden twee kinderen deze activiteit kiezen. We zetten de weegschaal en andere materialen op een aantal lege tafels zodat er voldoende ruimte is om te werken.
Als aanvulling printte ik super schattige cijferkaartjes van juf Anke zodat de kinderen ook nog met tellen aan de slag konden. Bedoeling is om het eekhoorntje zoveel nootjes of maïskorrels te geven als op het kaartje staat. Op deze manier oefenen de kleuters het resultatief tellen en het omgaan met de telrij.
Afsluiting – wat hebben we ontdekt?
Praat met de kinderen over hun ontdekkingen. Belangrijk is ook om tussendoor eens te kijken wat ze al uitgevonden hebben. Waren de dingen die vooraf licht leken ook echt licht? En wat woog er bijvoorbeeld bij elkaar evenveel als één pompoen? Door het stellen van dit soort vragen en het praten over hun ervaringen leren kinderen dat getallen en hoeveelheden in verschillende hoedanigheden voorkomen en dat omvang niet altijd iets zegt over gewicht.
Tip
Naast de cijferkaartjes van juf Anke zijn er nu ook deze toffe herfst telkaarten die Pauline en ik ontworpen hebben voor Pauline’s Peuter Plan.
Met de kaarten oefenen kinderen op speelse wijze het herkennen van getallen en getalbeelden en het omgaan met de telrij. De kaarten zijn natuurlijk te vinden in onze webshop via Paulineoud.nl .