Bewegend rekenen in de onderbouw – vijf tips voor leuke werkvormen

Steeds meer leerkrachten worden enthousiast over bewegend leren. Heel begrijpelijk want met deze vorm van leren zet je de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen om in doelgerichte activiteiten. Leren en bewegen in één, hoe mooi is dat! Ook tijdens de rekenles kun je heel eenvoudig ontzettend leuke activiteiten voor bewegend leren integreren in je aanbod. Vandaag geef ik je een aantal leuke tips voor bewegend rekenen in de onderbouw.

Bewegend rekenen – hoeveel is het?

Voor deze activiteit heb je nodig: mandjes – getallen van 0 t/m 10 (of zover je wil) – kaartjes met sommen

Als je voldoende ruimte hebt kun je deze activiteit binnen uitvoeren, maar het is natuurlijk ook een hele mooie voor buiten op de speelplaats. Zet de mandjes met getallen op een rij aan één kant van de speelplaats. Leg de kaartjes met sommen klaar en zet de kinderen mogen op een rij. Laat ze om beurten een kaartje met een som pakken en naar het mandje met het juiste antwoord brengen.

Je kunt ze laten lopen, rennen, huppelen, springen; wat je maar wil. Maak ook duidelijke afspraken over de route waarlangs ze terug moeten lopen om de activiteit ordelijk te laten verlopen.

Foto: Alicja via Pixabay

Tip: heb je veel verschillende niveaus in je klas dan kun je natuurlijk sommen van verschillende moeilijkheidsgraad nemen. Door ieder niveau een eigen kleur kaartjes te geven kun je eenvoudig met kinderen afspreken welke kaartjes ze mogen pakken. Kleuters kunnen ook meedoen, zij kunnen bijvoorbeeld kaartjes met getalbeelden of tekeningen gebruiken. Hoeveel zie je er? Zij leggen dan ook steeds hun kaartje in het goede mandje.

Bewegend rekenen – Coöperatief leren met de getallenlijn

Bovenstaande activiteit kun je ook enigszins aanpassen en in estafettevorm laten uitvoeren. Verdeel de klas hiervoor in groepjes. Laat de voorste van elk groepje een som pakken, deze zo snel mogelijk naar het juiste mandje brengen, teruglopen en de volgende aantikken. Zo krijgt de activiteit wel een competitie-element dus bekijk goed of je dit wil en of de klas dit aankan.

Je kunt hetzelfde ook doen met getallen. Laat ieder groepje in estafettevorm zo snel mogelijk de getallenlijn van 0 t/m 20 in de juiste volgorde leggen. Dit kun je ook klassikaal doen door ieder kind een getal te geven en ze blind op volgorde te laten staan. Waar denk jij dat jouw getal hoort? Vooraan, in het midden, achteraan? Lukt het de kinderen om op deze manier samen de getallenlijn te vormen?

Bewegend rekenen – de klok

Ook met de klok kun je natuurlijk op allerlei manieren spelenderwijs oefenen.

Voor buiten: teken een klok met stoepkrijt op het schoolplein. Neem wijzers mee, gemaakt van kartonnen stroken en laat leerlingen om beurten de tijd die jij noemt neerleggen. Deze activiteit is het leukst in een klein groepje zodat de kinderen vaak aan de beurt komen.

Foto: Miguel Á. Padriñán fvia Pixabay

Ook leuk: laat kinderen zelf de wijzers spelen. Plezier gegarandeerd!

Bewegend rekenen in de klas – cijfers leggen

Ook binnen in de klas of bijvoorbeeld de speelzaal kun je allerlei leuke spelletjes met bewegend leren doen. Tijdens een studiedag verzorgde onze vakdocent gym een hele leuke workshop waarbij we met gekleurde touwtjes blind cijfers moesten leggen. Ontzettend komisch om met je collega’s te doen en een hele leuke oefening!

Foto: nqcoc9 via Pixabay

Hoe gaat het in zijn werk? Je schrijft met je wijsvinger een getal bij je partner op zijn of haar rug. Deze moet vervolgens met de ogen dicht van het touwtje dit getal proberen te vormen. Deze oefening is ontzettend goed voor de coördinatie en vraagt behoorlijk wat van het ruimtelijk inzicht.

Bewegend rekenen in de gymzaal – lol met een ballon

Ook met ballonnen kun je allerlei geweldig leuke spelletjes doen. Je kunt kinderen bijvoorbeeld laten oefenen met tellen tot 10 of 20, terugtellen en tellen met sprongen. Terwijl ze hun getal zeggen tikken ze de ballon naar degene tegenover ze. Hoever kun je samen komen zonder dat de ballon de grond raakt?

lees ook: bewegend lezen – zes tips voor leuke werkvormen

Maak jij al gebruik van bewegend leren? Of zou je best meer willen weten? Voor Thieme-Meulenhoff schrijf ik mee aan de nieuwe rekenmethode Alles telt Q waarin bewegend leren een belangrijke plaats inneemt. Regelmatig zijn er bijeenkomsten waarop je informatie kunt inwinnen over deze nieuwe manier van rekenen. En op mijn Facebook en Instagram account deel ik regelmatig inspiratie. Volg me dus zeker en mis niks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *