De trouwe volger heeft door de jaren heen al heel wat knutsel ideeën zien langskomen bij Letters & spetters. Ook in groep 3-4 ging ik dit schooljaar natuurlijk weer enthousiast aan de slag. We knutselden bij de leesmethodes en natuurlijk kwam ook het thema herfst weer uitgebreid aan bod. Vandaag laat ik jullie onze kunstwerken zien en geef je graag tips en inspiratie voor herfst knutselen in groep 3-4.
Creëren en leren combineren
Herfst, herfst, wat heb je te koop? Altijd weer een heleboel! De natuur vormt in de herfst een eindeloze inspiratiebron en met materialen die je buiten vindt kun je eenvoudig de leukste knutselwerkjes maken. Ik stuurde aan het einde van de herfstvakantie een bericht naar mijn klas waarin ik de kinderen vroeg om de week na de vakantie herfstbladeren mee te brengen. Het was op dat moment erg nat buiten dus het vinden van droge bladeren had een uitdaging kunnen worden, maar het is ze toch maar mooi gelukt!
Groep 3 ging als eerst aan de slag een de hand van dit super vrolijke werkblad van Juffie Puffie. De kinderen konden die geheel zelfstandig en het was een mooie combinatie van lezen en spelend leren.
Herfst knutselen
De volgende dag stond er een knutselles op het programma voor zowel groep 3 als groep 4. Ook hier combineerde ik de opdracht weer met lezen en groep 4 ging aan de slag met een leestekst van leesteksten.nl . Zij lazen zelfstandig de opdracht en gingen vervolgens aan de slag. Ik gaf hen een kleine voorsprong voordat ik de opdracht ook aan groep 3 ging uitleggen zodat de kinderen wel getsimuleerd werden om de tekst daadwerkelijk te lezen.
Het was erg leuk om te zien hoe de leerlingen van groep 4 stap voor stap de handelingen uitvoerden. ‘Waar ligt een blad juf?’ ‘O, ik heb lijm nodig’. Op die manier heb je meteen in de gaten of er goed gelezen wordt en of iedereen de opdracht begrijpt.
Intussen zette ik wat voorbeelden op het digibord en ging iedereen aan het werk met uiteindelijk hele mooie resultaten:
Kriebelige spinnetjes
Natuurlijk is de herfst niet compleet zonder spinnen en de volgende week was het dan ook tijd om onze eigen kriebelspinnen te vouwen. Weer een hele andere techniek dan de opdracht met de bladeren. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te variëren in technieken en materialen zodat kinderen veel kunnen ontdekken.
Ook bij deze opdracht zorgde ik voor voorbeelden op het digibord en dit keer mochten de kinderen meteen zelf aan de slag. De meesten hadden direct door dat ze een rechte vouw moesten maken en wie het niet meteen zag kreeg vanzelf hulp van een klasgenoot. Iedereen was dan ook snel aan de slag en vrijwel iedereen maakte zelfstandig zijn spin.
Het voorbeeld dat ik gebruikte komt uit het grote Vouwboek van Vouwjuf. Mijn recensie lees je hier.
De kinderen waren vrij in de kleuren die zij voor hun spin wilden gebruiken zodat er ook ruimte was voor eigen inbreng en creativiteit.
Herfst knutselen met krijt
De laatste crea-les in het teken van de herfst werd er met krijt gewerkt. Voor groep 4 was de opdracht om een uil te tekenen terwijl groep 3 op groot formaat aan de slag ging met het tekenen van een egel. Hiervoor was de 8 de basisvorm en ging het in eerste instantie vooral om de motorische oefening. Veel kinderen hebben nog moeite met het klein schrijven in een schrift of werkboek en daarom besloot ik nu eens lekker groot aan de slag te gaan.
De kinderen vonden het erg leuk om met krijt te werken en een beetje grof te werk te mogen gaan.
Ook groep 4 was heel enthousiast. Er werd heel serieus gewerkt en de kinderen bedachten zelf allerlei details bij hun uiltje, zoals een schattige kerstmuts. Ze werkten aan de hand van voorbeelden en een korte instructie waarbij ik liet zien dat je het best kunt beginnen met de grote ogen en de snavel om hier vervolgens de rest van de uil omheen te maken.
De resultaten mochten er zijn:
De egels van groep 3:
Ik hoop dat je voldoende inspiratie hebt om fijn te gaan herfst knutselen met je leerlingen. Veel plezier!