Recensie ‘Wat is het warm’

Illustraties: Nynke Mare Talsma

Uitgeverij: Clavis

ISBN: 978 9044 830 408

Leeftijd: 5+

Thema: Warmte, klimaat(verandering), zomer

Inhoud

Het is al dagen warm. Zo warm dat Vos er niet van kan slapen. Samen met Kikker zoekt hij verkoeling in het park, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Als zelfs het eten van ijsjes niet helpt, krijgt Muis een idee. Een idee waar alle Klimaatjes blij van worden…

Mijn mening

‘Wat is het warm’ is, met zijn frisse groene omslag en de aandoenlijke illustraties op het eerste gezicht meteen een heel aantrekkelijk prentenboek. Dat het naast leuk ook nog leerzaam belooft te zijn (‘Een warm verhaal waarin kinderen beleven en ervaren dat ze met iets kleins grote dingen kunnen bereiken’) maakte me natuurlijk erg nieuwsgierig naar de inhoud.

Bij het openslaan van het boek worden allereerst de ‘Klimaatjes’ voorgesteld: zeven dierenvriendjes met elk hun eigen karakter en allemaal even aandoenlijk om te zien. Jonge kinderen kunnen zich gemakkelijk identificeren met dieren dus een leerzame boodschap verpakken in een avontuur met dieren is altijd een goede zet. Zo ook bij dit boek blijkt al snel wanneer ik het voorlees. Onze kleuter van inmiddels bijna 6 luistert en kijkt geboeid naar het verhaal. De paginagrote illustraties zijn allemaal getekend in frisse, zomerse kleuren en de tekst, bestaand uit korte zinnen en veel dialoog leest lekker vlot weg.

Samen met Vos en Kikker gaat je kind op zoek naar verkoeling tijdens een bloedhete dag. Zwemmen is natuurlijk heerlijk, maar dat mag helaas niet overal. Je fles water is zo leeg en een ijsje helpt ook maar even. Als de vrienden zich hardop afvragen hoe het toch komt dat het al dagenlang zo warm is komen ze een wijze uil tegen. Uil weet wel antwoord op deze vraag en zo wordt kort en bondig en op kinderlijk niveau vertelt over de klimaatverandering.

‘Wat is het warm’ is een heel mooi, leuk en leerzaam prentenboek voor kleuters. Perfect geschikt voor in de klas, maar ook heel gezellig om thuis voor te lezen. Als extraatje is er nog een leuke uitleg waarmee je kind zelf heel eenvoudig een waaier kan maken. Heel handig tijdens deze zomervakantie!

Zin gekregen om op pad te gaan met Kikker en Vos? Het boek bestellen kan eenvoudig via deze link.