Recensie ‘Mijn held’

Heel nieuwsgierig werd ik van het persbericht van het boek ‘Mijn Held’ van Ineke van Lier en Marjolein Vink. Een waargebeurd verhaal over een asielhond en een gevangene die samen een trainingstraject doorlopen. Daar wilde ik graag meer van weten!

Auteur: Ineke van Lier IMG_1925

Illustraties: Marjolein Vink

Uitgeverij: Aerial Media Company

ISBN: 978 94 026 0188 6

Leeftijd: alle leeftijden

Thema: gevangenis, asieldieren, vriendschap

Inhoud

Bestaan er feeën in het echt? En hoe word je een held? Dat, mijn lieve lezers, wordt in dit boek verteld.

Dit is het waargebeurde verhaal van een asielhond en een gevangene ergens in Nederland. Zij werden door Stichting Dutch Cell Dogs aan elkaar gekoppeld voor een trainingstraject.

Mijn mening

‘Mijn held’ ziet er met zijn bruine kaft en eenvoudige zwart-wit illustratie sober uit. Deze uitstraling past helemaal bij het onderwerp van het verhaal en zet meteen een ingetogen, misschien zelfs wat triestige sfeer neer.

Het boek is op rijm geschreven en leest lekker vlot weg. Wat ik lastig te duiden vind is de doelgroep; rijm leent zich uitstekend om voor te lezen aan jonge kinderen, maar het taalgebruik is hier en daar wat ingewikkeld en het onderwerp vrij zwaar. Ik kan me indenken dat het mooi aan kan sluiten bij een bepaalde lessenserie of een thema op school, maar of kinderen het boek zonder directe aanleiding makkelijk zullen oppakken betwijfel ik.

Leerzaam is het boek in ieder geval. De auteur laat de lezer meekijken door de ogen van een asielhond die al langere tijd op een nieuw baasje wacht en door die van een gevangene. Beide zijn eenzaam en beroofd van hun vrijheid. Zal het ze lukken om elkaar te helpen hun moeilijke verleden achter zich te laten? Zullen ze in elkaars gezelschap opbloeien en het leven weer wat positiever tegemoet kunnen treden?

De auteur geeft op begrijpelijke en door het gebruik van rijm luchtige wijze een prachtig inkijkje in een voor de meeste mensen onbekende en wellicht wat beangstigende wereld. Mooi dat er nu een klein inkijkje in deze fascinerende wereld is. Het boek maakt je bewust van het feit dat achter ieder persoon een verhaal schuil gaat en dat niets zwart-wit is. Een gedachte die door Marlies en Betty van stichting Dutch Cell Dogs ongetwijfeld zal worden onderschreven. Dankzij dit boek krijgt deze bijzondere stichting wat extra aandacht en ik denk dat dit zeker verdiend is. Het helpen van zowel dieren als mensen die dit hard nodig hebben is een schitterend initiatief dat absoluut steun en waardering verdient.

Wie meer wil weten over het werk van Dutch Cell Dogs of over het leven in de gevangenis moet dit boek zeker gaan lezen. Alleen, samen met je kind, in de klas; veel is mogelijk en een brede doelgroep zal heel veel van ‘Mijn held’ kunnen leren. Een bijzonder boek dat je nog lang bijblijft.

Nieuwsgierig geworden naar ‘Mijn held’? Bestel het boek eenvoudig via deze link.

Meer weten of Dutch Cell Dogs? Neem een kijkje op de website.