Recensie: ‘t Is niks – Jonas en Mijntje – vrolijk verhaal om zelf te lezen

Tijd voor weer eens een recensie! Na een aantal boeken over Froekje en Mies die ik voor uitgeverij Noordzee mocht recenseren was het nu de beurt aan ‘t Is niks – Jonas en Mijntje. Dit boek schreven auteurs Sandra Kuipers en Mireille Hovius niet samen, dit keer ging Sandra alleen aan de slag. En wat heeft ze dit goed gedaan! Jonas en Mijntje is een heerlijk vrolijk boek geworden voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar.

Auteur Sandra Kuipers – Illustraties Martine Nijenhuis – uitgeverij Noordzee – ISBN 978 94 92343 222 – leeftijd 7+ – Thema vriendschap/school

Jonas en mijntje

Het verhaal

Jonas en Mijntje moeten een spreekbeurt houden. Ze zijn de enigen in groep 4 die niks kunnen bedenken. Als de tijd begint te dringen, verzint Jonas iets heel vreemds. Of dat een succes wordt…?

En dit vinden wij

Een boek om zelf te lezen voor kinderen vanaf 7 jaar (AVI niveau M4) komt bij ons precies goed van pas! Toen ik de vraag kreeg of ik interesse had om een recensie te schrijven zei ik dan ook meteen ja. Samen met onze tester ging ik aan de slag.

Precies goed

Een verhaal schrijven met een bepaald leesniveau, met precies die woorden die kinderen behoren te kennen en op een dusdanige manier dat het goed leesbaar is, lijkt me vreselijk moeilijk. Ontzettend knap dus wat mij betreft dat Sandra hier zo goed in is geslaagd! Jonas en Mijntje is vlot geschreven met gebruik van korte zinnen, vrij eenvoudige woorden en veel dialogen waardoor het boek makkelijk wegleest. Heel fijn voor jonge lezers!

Vrolijk

De kleurige groen met blauwe cover van het boek met daarop een eenvoudige, vrolijke illustratie van de hoofdpersonen doet heel gezellig aan. Zeker een boek wat uitnodigt om op te pakken en doorheen te bladeren.

De vormgeving van het boek zit verder ook prima in elkaar. Grote duidelijk hoofdstuktitels in een speels lettertype, paginanummers die er met pen in geschreven lijken te zijn en regelmatig mooie illustraties tussendoor. De hoofdstukken zijn kort en je wisselt steeds tussen Jonas en Mijntje waardoor je het verhaal vanuit twee kanten beleeft. Heerlijk afwisselend waardoor het niet gaat vervelen en je vliegensvlug door het boek heen vliegt. Volgens mij precies waar heel veel kinderen naar op zoek zijn!

Sfeervol

Hutten bouwen, varen met een vlot en kikkerdril vangen: zomaar wat dingen die Jonas en Mijntje en hun vrienden graag doen in hun vrije tijd. Het boek ademt dezelfde nostalgische sfeer als de verhalen over Froekje en Mies. Kinderen die onbezorgd opgroeien en heerlijk op ontdekking gaan in de natuur. Bijna een ideale wereld die me doet denken aan ouderwetse boeken als De schippers van de Kameleon en Dik Trom. Toch is het boek absoluut helemaal van deze tijd en zeker weten niet oubollig!

Aanrader

Het mag duidelijk zijn: wat ons betreft is ‘t Is niks – Jonas en Mijntje een absolute aanrader! Mijn zoon van 7 (in groep 4 dus precies de doelgroep van dit boek) heeft ervan genoten. Het verhaal staat vol herkenbare situaties en de sfeer is heerlijk vrolijk en luchtig. Een heel fijn boek dus ook om te lezen voor het slapen gaan en even fijn mee te ontspannen. Ik hoop dat Jonas en Mijntje nog veel meer gezellige avonturen gaan beleven!

foto header Raquel Pedrotti via Unsplash

Ook deze titels zijn erg geschikt voor kinderen in groep 4: