Oefenen met rijmen – bewegend leren

Thema Sinterklaas is bij uitstek hét thema om te oefenen met rijmen. Voor ons wekelijkse taalcircuit besloot ik aan de slag te gaan met het rijmkwartet van juf Sanne, maar dan wel met een eigen twist. Want oefenen met rijmen kan ook heel goed terwijl je in beweging bent! Met deze eenvoudige tips wordt rijmen nog leuker.

Oefenen met rijmen

Rijmen is een belangrijke onderdeel van de leerlijn fonemisch bewustzijn. Het onderdeel komt pas aan bod ver aan het einde van de leerlijn en er gaan dus een heleboel belangrijke vaardigheden aan vooraf. Toch wil ik soms graag oefenen met rijmen, ook met groep 1 en daarom bedacht ik een leuke les bewegend leren waarbij je gemakkelijk kunt differentiëren zodat de activiteit voor zowel groep 1 als groep 2 heel geschikt is. Ik gebruikte het rijmkwartet in het thema Sinterklaas van juf Sanne, maar je kunt er eigenlijk ieder willekeurig rijmspel voor gebruiken.

Rijmkwartet

Het vrolijke rijmkwartet van juf Sanne bracht meteen wat ideetjes bij me naar boven. De verschillende kwartetten hebben elk hun eigen kleur waardoor het spel ook voor de jongste kleuters genoeg aanknopingspunten biedt voor een mooie activiteit.

bewegend leren rijmen

Ik stelde in de speelzaal een parcours op voor de kleuters waarmee we spelend en bewegend het rijmen gingen oefenen.

Bewegend leren rijmen

Hoe gaat de activiteit in zijn werk? Om te beginnen krijgen alle kleuters een kaartje. Zij brengen het kaartje via het parcours naar de hoepel met de corresponderende kleur, lopen via de buitenkant van de zaal terug en krijgen een nieuw kaartje. Dit wordt herhaald totdat alle kaartjes naar de hoepels zijn gebracht.

Neem nu samen plaats bij de hoepels en bekijk waarom bepaalde kaarten bij elkaar liggen. Ze hebben dezelfde kleur en ook dezelfde kleur als de hoepel. Toch is er nog een reden waarom de kaartjes bij elkaar horen, luister maar. Neem twee kaartjes uit een hoepel en vraag de kinderen wat erop te zien is. Hiermee stimuleer je meteen de woordenschat. Herhaal de woorden nu achter elkaar en zeg ‘Hé, wat hoor je?’. Voor veel van mijn leerlingen is rijm erg moeilijk te herkennen, maar er zijn altijd kinderen bij die het meteen door hebben en jou kunnen vertellen dat de woorden op elkaar rijmen.

Oefenen met rijmen

Benoem op deze manier ook alle andere begrippen en leg de nadruk op het rijmen.

Vervolg

Toen we alle kaarten bekeken hadden (ik gebruikte vijf setjes van vier) kregen de kleuters weer elk een kaartje en gingen op zoek naar degene die het rijmende kaartje in zijn hand had (Mix en koppel). Heb je je maatje gevonden dan zoek je samen een plekje op de grond en houdt je kaartje voor je zodat we het allemaal goed kunnen zien. Een leuke activiteit die altijd weer zorgt voor een grote betrokkenheid.

Tips voor groep 2

Heb je sterkere leerlingen dan kun je het sorteren op kleur natuurlijk achterwege laten en de kaarten direct op rijm laten sorteren. Onze groep 2 leerlingen konden dit prima al was er soms even hulp nodig met de diverse begrippen. ‘Haard’ bijvoorbeeld gebruik je niet elke dag en was voor een aantal kinderen een nog onbekend woord. Ook groep 2 kan vervolgens Mix & koppel uitvoeren en met deze leerlingen kun je het kwartetspel ook spelen zoals het bedoeld is Wij speelden een gezellig potje kwartet waarbij de kinderen al snel door hadden hoe het in zijn werk ging.

Oefenen met rijmen
Veel plezier

Mogelijkheden genoeg dus om uitgebreid te oefenen met rijmen. Ook kwartetspellen in een ander thema kun je prima inzetten voor sorteren, Mix & koppel en woordenschatuitbreiding. Met een beetje fantasie geef je er een creatieve draai aan en leren de kinderen met veel plezier nieuwe woorden en vaardigheden.

Lees ook: Bewegend leren met peuters en kleuters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *