Bij ons op school zijn we dol op bewegend leren! Inmiddels werk ik hier alweer bijna twee jaar en wordt het omdenken richting bewegend leren steeds eenvoudiger én leuker. Dat jonge kinderen niet gemaakt zijn om de hele dag op hun stoel te zitten weten we inmiddels allemaal en de kinderen in mijn klas houden dit dan ook nooit lang vol. Helemaal niet erg want juist in beweging gaat het leren vaak makkelijker en is de betrokkenheid enorm. Daarom vandaag tips voor bewegend leren met peuters en kleuters én een fijn cadeautje.
Leren met en over je lijf
Het leren kennen van het eigen lichaam en de grenzen en mogelijkheden die je lijf biedt past helemaal in de ontwikkeling van jonge kinderen. Onze lesmethode Schatkist biedt hiervoor een hele handige tool in de vorm van de vakkendobbelsteen en de bijbehorende Schatkistkaarten. Je schuift de kaarten die je wilt gebruiken in de dobbelsteen, laat de kinderen om beurten rollen en de opdracht wordt vervolgens door de hele groep uitgevoerd.
Heel simpel, maar zeer effectief! Ook als je zonder methode werkt kun je deze werkvorm heel eenvoudig inzetten. Een dobbelsteen met vakken is via Google eenvoudig te vinden en kaarten maak je ook gemakkelijk zelf. Als je eenmaal een voorraadje hebt wordt bewegend leren met peuters en kleuters een eitje.
Opdrachten die kinderen kunnen uitvoeren zijn bijvoorbeeld: op je hakken lopen, op je tenen lopen, op handen en voeten kruipen, met twee benen tegelijk springen. Naar aanleiding van dit springen liet ik de kinderen vervolgens ook nog bewegen als dieren. Sluipen als een tijger, tippelen als een muis, stampen als een olifant enzovoort.
Bewegend leren met peuters en kleuters – Kleuren en vormen
Ook het oefenen met kleuren en vormen kan prima terwijl kinderen fijn in beweging zijn. Deze opdracht bood ik recent aan in mijn groep en de kinderen waren razend enthousiast. Alleen al het rollen met de dobbelsteen vinden ze geweldig om te doen en na een uurtje hard werken even lekker mogen rennen is altijd heerlijk.
Voor deze werkvorm gebruikte ik een kleurendobbelsteen, de vakken dobbelsteen, een bak logibloks en grote kartonnen vormen (deze had ik nog liggen van een eerdere wandeling).
Aan de slag
De kinderen namen plaats op de groene lijn op ons bewegend leren plein. De grote vormen legde ik tegenover hen en vervolgens mochten ze om beurten een vorm en een kleur dobbelen. Deze vorm in de juiste kleur zochten ze op tussen de logibloks en ze brachten deze zo snel mogelijk naar de juiste kartonnen vorm. Ze bleven maar roepen ‘mag ik nog een keer, mag ik nog een keer’ dus deze opdracht was geslaagd.
Tip: omdat het dobbelen en zoeken best wat tijd in beslag kan nemen kun je deze opdracht het best uitvoeren met een klein groepje. Je zou kinderen ook steeds per tweetal kunnen laten dobbelen en lopen zodat er wat meer doorstroming is.
Tellen maar!
Ook het oefenen van tellen en het herkennen van getallen kan prima in beweging. Eerder schreef ik al handige tips voor groep 3, maar ook met jongere kinderen kun je zo spelenderwijs een start maken met de rekenkundige ontwikkeling.
Leg bijvoorbeeld vijf hoepels in een rij en laat de kinderen al tellend springen. Tellen tot en met vijf is voor jonge kleuters en zeker voor peuters meer dan voldoende. Wil je de activiteit uitbreiden dan kun je tot en met tien gaan of je koppelt de sprongen aan het getalbeeld en legt cijferkaartjes in de hoepels of schrijft de cijfers er met krijt in.
Cadeautje!
Voor wie ook aan de slag wil met bewegend leren in de peuter- of kleutergroep maakt ik een vrolijke set kaarten met dieren en vormen die je voor diverse activiteiten kunt gebruiken.
De kaarten zijn te hier helemaal GRATIS te downloaden. Veel plezier!
Tip: in de webshop van Pauline Oud is een uitgebreide set telkaarten te vinden die heel veel mogelijkheden biedt én je vindt er nu een door mij geschreven bewegend leren lespakket in het thema ‘Kleur’ met toffe activiteiten en fijne bewegingstussendoortjes.
Aan de slag met bewegend leren? Deze boeken en materialen helpen je op weg: